2013. március 2., szombat

2013. január 1. Buék a Bakonyban!

Újévi túra azoknak, akiknek megadatott, hogy reggel talpon vannak!

Már jó ideje, ha tehetem, az újévet kint a Bakonyban köszöntöm és nem oly régóta
 pedig rendszeresen meg is hirdetem.
Ilyenkor természetesen kevesebben jönnek el, hiszen kész kiváltság, hogy valaki újév reggelén kipihent legyen, legtöbben valahol szilvesztereztek.
De a jelentkezésekben volt még is mozgás, látszott, hogy nem egy elrugaszkodott ötlet.
Végül is 8-an jöttünk össze! Voltak újak most is! Négyükkel még sosem találkoztam, bár Sótérék már voltak a Bodajki túránkon, de akkor meg én nem voltam ott.
Szerencsénkre jó idő volt. Olyan -3 °C körül volt, hó nem volt, de Kopaszhallgatón felérve, az elágazóban szép zúzmarás, kissé ködös világ fogadott.

A túra kiírásában írtam, hogy a meghirdetett útvonal csak vázlat. Túra reggelén majd pontosítjuk a jelenlévőkkel. Csak a találkozó helye volt fix.
Így fejünket összedugva: Királyszállási elágazó – Vár berek – Bükkfakúti árok – Vár völgy – Pusztapalota - Márkusszekrénye – Királyszállási elágazó útvonalban állapodtunk meg.
Kettő autóval hamar fent voltunk az elágazóban. Természetesen, nem maradhatott el az ilyenkor szokásos pezsgő sem.

Majd kellően feldobódva neki indultunk a piros kereszt jelzésen, Várberek kiugrójára.

Messzire nem láthattunk el ebben a párás időben, de a Várberekről így is szép kilátás nyílt!

Bükkfakúti árok felé véve az irányt letértünk a piros háromszögről és érintettük a tényleges magassági pontot. Valamikor itt ment a piros kereszt jelzés. Ez volt a Várberek nevű pontja az útvonalának. Jelenleg a piros kereszt jelzés, felérve a Bükkfakúti árokból, nem érinti a magassági pontot, meg marad a földúton. A piros háromszög jelzéssel, meg a Várberek felirattal úgy érzem, rendbe tettük újra a Várberek dolgát. Az egyszeri kiránduló ténylegesen „megfoghatja” a Várbereket.
A teljes igazsághoz tartozik, hogy a Vár berek csak az egyik tagja a füzérnek. Innen ki indulva észak-keleti irányban, a Burok völgy, déli oldala feletti területen folytatódik a Közép berekkel, Sárberekkel, Somos dombbal! A berek elnevezés jelent elmocsarasodott ártéri területet is egyes vidékeken. Például, a Balaton környékén. Jelen esetben a másik jelentés tartalomról lehet szó, hogy kopáros terület befásul, vagy befásítják, és a folyamat részeként, fiatal fákból álló fásterületet nevezik bereknek.
Ami viszont tény, hogy régóta meg vannak ezek a nevek, benne a berek szóval. Idézek egy oklevélből, Várpalota város történetéből.
„1778. – Az uraság kérésére elveszi a király a Várberek erdejét a városlakóktól.”

Tovább folytatva utunkat, leereszkedtünk a Bükkfakúti árok piros kereszt jelzésén a Vár völgybe.
Majd, a Közép-dunántúli piros jelzésen nem sokára elértük Pusztapalotát.

Itt hosszabban is megpihentünk. Morzsáltunk, beszélgettünk, várat hódítottunk.

Majd felfrissülve elindultunk, hogy megkeressük Bátorkő hajdani földvárát. Rövid kör után visszatértünk a Vár völgybe. Ha nem is találtuk meg, de érdekes volt a Pusztapalotával szembeni tetőt kissé bebarangolni.

Még tűzszerészkedtünk is!
Márkusszekrényének csak a környékét érintettük. A felvezető völgyben viszont régebben találtam egy régi piros sávjelzést is. Most ezt is megmutattam a túratársaknak. Ezt már régebb óta ismerem. De az eredetét most sem tudom.
Völgyben felfele haladva még megálltunk egy erdei pincénél. Élmény ilyesmire találni! Ezt is régebbről ismerem.

Újra fent voltunk a Tési-fennsík magasságában. Lassan haladva tettük meg utunk utolsó szakaszát. Nagyon szép volt így zúzmarásan a táj! A hangulat is jó volt!
Én még maradtam volna, nagyon gyerek volt az idő, de a csapat ennyit szavazott meg az év első napján! Örülök, hogy köztünk voltak olyan idősebb túratársak is, akik a túrázást a még a hatvanas években kezdték el. De jól esett velük beszélgetni, bemutatni nekik a frissen, tavaly kifestett útvonalainkat. Kérdezni, hogy egykor mi és hogyan volt!

És soha se feledd a Természet hívó szavát!  Következő túrán legyél te is ott!