2013. március 13., szerda

2013.02.09. Csengőhegyi töpörtyűs

Útvonal: TésCsengő hegyAlsó-PerepusztaSzúnyog völgyÖreg-futónéTés

Izgultam, hogy milyen idő lesz a túrára. Attól tartottam, hogy fagypont feletti latyakos idő lesz.
Nagyon megörültem hát, amikor szombat reggelre -3 fok volt a hőmérséklet. Szép havas táj fogadott minket Tésen.
Öten jöttünk össze. Zánkáról, Balatonfüredről, Nemesszalókról, Várpalotáról
Csaba bennünket türelmetlen várt Tésen, mert miattam késtünk csöppet. Jó, kicsit többet. De pozitív volt és kis üveg Unicumot húzott elő! Egyből ünnepi lett a hangulat!

Miután pozitív energiával feltöltődtünk, neki vágtunk a túrának.

Falu határában az útszéli keresztnél még megálltunk egy csoportkép erejéig
Szép volt a havas szántón kifelé, Csengő hegyre. Kint egész nagy volt, jól jött a keréknyom.

Egyszer csak összefutottunk barlangászokkal, így a túránk barlangi programmal is kiegészült.
Megragadott mindnyájunkat a barlang varázsa

Majd kellő információt magunkba szívva, tovább indultunk, hogy megkeressük a Csengő hegyi kilátót. De nem jött össze. Végül is, ez egy plusz lett volna, nem volt benne az eredeti tervben.
Találkoztunk új túrajelzésekkel is. Szépen meg voltak festve. Kék T jelzés / tanösvény /

Majd, folytattuk az utunkat végig a Csengő hegy havas világában. Rátaláltunk a régi jelzésekre is, melyeket már múlthéten megfigyelhettem.

Egy alkalmas vadászlesnél aztán tábort vertünk, hogy morzsáljunk és meg kostoltathasam a csapatommal a Csengő hegyitöpörtyűt
A dolog története, hogy itt a hegyen van egy érdekes bokor fajta, melynek érdekes a termése.
Olyan sötét olajzöld bogyó lesz november végére. Nagy ritkán, ha úgy alakul, hogy nem fagy el december közepére, akkor be tud érni. És, ha ilyenkor csipi meg a dér, lehet szedni.Úgy egy hétig, Karácsony utáni pár napban. Ilyenkor száraz hűvös helyen tárolva sokáig eláll. Kostolásra töpörtyűs az íze!
Kint voltam Karácsony előtt és sikerült is begyűjtenem belőle, így meg is kostoltathattam a csapatommal. Ízlett mindenkinek! Finom vörösborral öblítettük le.

Szóval, ugye érted már a csíziót!

Túránkat, a Csengő hegy nyugati oldalában folytattuk, majd a Pusztaberek névre hallgató oldalán ereszkedtünk le.

Kis lavírozással aztán kijutottunk Alsó-Pere pusztára. Kis erdész település. Van egy csodálatos haranglábja is!

Valamint, a Verga Erdészet kezelésében egy parkszálló is található. Télen a vadászati idényben foglalt. De azon kívül érdemes érdeklődni Szabó Balázs üzletvezetőnél.
szabo.balazs@verga.hu / +36 30 392-8351
Akár csak egy vadpörkölt erejéig. Teszem fel, egy vadpörköltes túrát odaszervezni. Alsó-Pere pusztán vezet át a Közép-Dunántúli piros jelzés. Innen Öreg-Futóné, Mórocz tető felé érdemes túrázni. A jelzés elég jól követhető. Öreg-Futóné után, a piros sávjelzésből leágazik egy piros négyzet, mely be visz Tésre. Tésen pedig több irányban futnak jelzések. Országos kék is érinti a falut.
Piros sávjelzésen tovább haladva Várpalota felé, új jelzésekkel is találkozhat a túrázó. Csapatunkkal 2011 tavaszától turistaútvonal felújítást végzünk a Palotai-Bakonyban. Márkusszekrényénél csak átkötő javítást végeztünk, hogy megszüntessük a megszakadást. Ezért, hogy csak adott szakaszon van új jelzés.

Pere pusztáról Öreg-Futóné, Mórocz tető felé vettük az irányt, a Szúnyog völgyön keresztül. Vigyázni kell, mert a jól kiépített erdészeti üzemi útról hirtelen ágazik le a Szúnyog völgy piros jelzése. Jó kis emelkedővel aztán felértünk Mórocz tetőre. Jó időben innen tisztán látni a Balatont!
Öreg-Futónén van egy geodéziai torony is. Nem kilátónak készült, de mindenki annak használta. Jelenleg újra lezárták!

Kicsit pihentünk, majd tovább indultunk Tésre a régi piros négyzeten. Az új jelzés követhetőbb útvonalon van. Szép havas út vezetett fel Móroczra és a Tési fennsíkon is csodálatos havas világ fogadott bennünket. Szerencsénkre, volt keréknyom, amin haladhattunk. Így is mindenkinek átázott a bakancsa. Megjegyzem, ha lett volna igazi túrabakancsunk...
De szegény ember vízzel főz!
Aztán, a régi tési útra leérve, elfogyott a keréknyom. Hatalmas hótorlaszba futottunk. Fantasztikus egy időjárás lehetett a fennsíkon, megmutatva, hogy a télnek még van ereje!
Majd a torlasz túloldalán újra keréknyomra leltünk!
Az időjárás csodálatos volt! Semmi szél, és gyengén havazott. Öröm volt szét tekingetni a havas tájban! Annyira jó volt! Ritka az ilyen alkalom, főleg a Tési-fennsíkon!
Tésen jelenleg, 2013. februárja, a faluközpontban nincs kocsma. Kocsmára, ahol belehet ülni, a Falú keleti felében találtam. Az eleje, az utcafront felől élelmiszer bolt. Az épület másik részében van a kocsma. Nem egyszerű rátalálni! Van neki egy hatalmas emeleti teremje is asztallal!
Így a faluközpontba, az autókhoz visszaérve, ide kerekeztünk át. Jól esett egy kis innivaló mellett beszélgetni, új terveket szövögetni.

Képeket a névre kattintva érheted el! Amadeus

Bocs, hogy ilyen sokára maradtam a beszámolóval. Jelenleg kicsit felborultak a dolgok. Így nézd el, hogy már tavasz van, mire a blogot olvasod, nézed a csodálatos havas tájat.